Javaaaaaa

7 juli 2017 - Yogyakarta, Indonesië

Hooooooooooi,

Het is hier echt compleet anders dan Bali maar ik ervaar nu wel echt een beetje het locals' leventje en veel meer de Indonesische cultuur dan ik op Bali deed. Ze spreken hier een stuk minder Engels, overal zie je moskees en hoofddoekjes.

Afgelopen vrijdagavond per mini van naar Probolinggo gereisd om vanaf daar de Mount Bromo te doen en naar de Madakaripura waterfall te gaan. Aangezien ik, na een 6-urige busrit, zaterdagnacht om 3 uur middennacht aankwam in Probolinggo, eerst maar een beetje uitgeslapen. En toen in de ochtend nog naar de Madakaripura waterfall geweest. Dit was verreweg de mooiste waterval die ik tot nu toe heb gezien.

River madakaripuraHike to Madakaripuri waterfallHike MadakaripuraMadakaripuraMadakaripura watervalMadakaripuraMadakaripuraMadakaripura waterval 2Madakaripura watervalMadakaripuraMadakaripuri waterfallBye bye Madakaripura waterfallJungle views

Vervolgens 's middags lekker gechilld bij het zwembad en 's avonds een beetje op tijd naar bed gegaan want de volgende morgen er weer vroeg uut om naar de Mount Bromo te gaan. Om 3 uur opgestaan om naar het ... viewpoint te gaan. Echt super mooooooie zonsopgang daar en een schitterend uitzicht; Mount BromoSunrise BromoPanorama BromoZonsopgang

Toen we de Mount Bromo wouden beklimmen moesten toeristen maar liefst 10 keer zoveel betalen, want zo gaat het overal hier in Indonesie. Locals moesten 1 of 2 euro betalen en foreigners iets van 23 euro. Belachelijk, en daarom ben ik er ook niet heen gegaan. Bovendien was het uitzicht al erg mooi! Aan het einde van de ochtend de trein gepakt naar Malang om daar een aantal dagen te verblijven. Ik verbleef in een van de weinige hostels in Malang en het was super mooi en schoon! Aangezien ik niet zoveel slaap had gehad dus gelijk nog maar even mijn bedje ingekropen. 's Avonds weer van allerlei lekker Indonesische eten uitgeprobeerd; Indonesian food uitproberen

De volgende dag een skooter gehuurd en vertrokken naar de Singosari temple met onder andere dit wat je tegenkomt onderweg haha.

Even een geitje vervoerenSingosari templeSingosari templeTempel in SingosariTempel in SingosariChillin Buddha SingosariBuddha Singosari

Daarna nog doorgereden naar een andere Buddhistische tempel, Sumburawan, waar ik wederom de enige toerist was.

Exploring the jungles of ToyomartoSumbarawan templeReinigingsbadReinigingbad Buddhist temple De Bhuddist geloofden dat als je je reinigde in dit bad, dat je dan langer zou leven. Ik werd wel weer aangestaard daar en een familie wou op de foto met mij en vervolgens werd ik uitgenodigd om 's avonds bij hen te komen dineren. Maar eerst zijn we 's avonds nog naar de Jami Great Mosque geweest voordat we daar heen gingen;

Jami great mosqueJami great mosque Malang

En toen kwamen we per toeval ook nog deze beauty tegen;

Sosou mosqueIk bij Sosou mosque

En daarna doorgereden naar Singosari om daar te dineren met die familie. Erg leuk om bij mensen thuis te komen, dan zie je pas echt het cultuurtje. De mensen zijn hier allemaal erg open en gastvrij.

Dinsdagochtend vertrokken naar een leuk restaurantje om te ontbijten om vervolgens daarna te gaan parasailen. Jeeeeeeeetje dat was vet!!

Taman Indie restaurantBeautiful views at Taman IndieEven wat kipjes vervoerenBeautiful views from Gunung BayakDaar gaan we dan, parasailingDaar ga ik dan

Daarna kwamen we per toeval nog een leuk rabbit field en strawberry farm tegen waar we even een kijkje hebben genomen. De kleine konijntjes waren zo schattig, ik had er bijna eentje meegenomen. En eigenlijk was het rabbit field voor kinderen maar het was super grappig om die kinderen achter die konijnen aan te zien rennen hahaha.

Strawberry farmEven wat aardbeitjes plukken met my girl

De volgende morgen gingen we er weer heel vroeg uit om de trein te pakken naar Tulungagung. Toen we daar aankwamen moest ik eerst mijn trein ticket naar Yogyakarta regelen aangezien mijn credit card niet werkte. Vervolgens was een stel ze aardig om met ons mee te gaan naar Kedung Tumpang en we mochten onze spullen bij hun thuis laten. Dan konden we nog even opfrissen en uitrusten voordat we 's avonds weer in de trein stapten, super aardig!

Traditional Indonesian houseIndonesian living room - maaaaaany snacks

Je ziet dat er super veel potten met allemaal snacks op tafel staan. Indonesische mensen snacken echt de hele dag door, van pisang goreng (gefrituurde banaan) tot nootjes of andere zoete dingen.

viewmooie uitzichten tijdens het hikenchillen op een schommel bij Kedung TumpangKedung tumpangHiking views by Kedung TumpangKedung tumpangKedung tumpangkedung tumpangKedung Tumpang

's Avonds afscheid genomen van mijn Indonesische vrind uit Surabaya waar ik al ongeveer een week overal mee naar toe ging.En toen 's avonds alleen op de trein gestapt van Tulungagung naar Yogya. Ik kwam midden in de nacht aan dus 's ochtends eerst maar een beetje uitgeslapen. Donderdagmiddag een rondje gelopen in de buurt van mijn (superchille) hostel waar je allemaal leuke dingen kon zien. In totaal ongeveer 7 km gelopen maar wel leuke dingen gezien. Onder andere naar water castle Taman Sari. Dit werd gebruikt als badplaats maar ook o.a. voor meditatie.

Water castle taman sariTaman sariTaman sari 2taman sari binnenplaatsKampang Kauman Daarna nog gekeken bij het Sultan Palace maar die was helaas net dicht. Toen ben ik nog even naar de traditional market/Pasar Beringharjo geweest, die ook erg dichtbij zat.'s Ochtends had ik een Nederlands meisje ontmoet die 's middags ergens aan het chillen was bij een zwembad bij een luxe hotel. Ik ben daar even heen gereden en daarna zijn we gezellig uiteten geweest. De volgende dag ging zij helaas weer door naar Bandung.

Vandaag de hele dag op pad geweest en nu zit ik dit verhaal te typen in de lobby. Vanmorgen eerst geprobeerd om naar Mount Merbabu te gaan maar dat was erg prijzig vergeleken met de andere vulkanen en ik heb te weinig tijd, helaaaaaaaaaaas. Daarna eerst mijn busticket naar Jakarta geboekt aangezien alle treinen al vol zitten vanwege de vakantie. Daarna doorgereden naar het bekende Borobudur.

Borobudur templeBorobudur tempelIk bij borobudurSightseeing at Borobudur

Daarna wou ik doorrijden naar de chicken church maar toen kwam ik eigenlijk per toeval dit tegen, niet verkeerd moet ik zeggen.

Punthuk setumbu viewChillen op een hartje in de jungleSchommelen over Java's junglePunthuk Setumbupunthuk setumbuUmbrellas at Punthuk setumbu

Maaaaaaar toen ik terugreed, was ik blijkbaar de chicken church voorbij gereden. Dus toen toch nog maar even een kijkje genomen en daarna weer terug gereden naar huis.

Chicken church

Zoooo, dit waren weer een hele hoop avonturen. De tijd in Indonesie zit er bijna op, wat ging dat onwijs snel! Zo'n leuke tijd gehad in Bali en daarna weer allemaal nieuwe dingen gezien in Java. Maar het ene avontuur volgt het andere op want dinsdag vlieg ik al naar Maleisie en over een paar weken ben ik alweer thuis joh.

Heel veel liefs uit en de groet'n uut Yogya,

Mariek :)

1. Elke:
    7 juli 2017
    Leukhoor! Geniet er nog even van flapdrollie.
  2. Cor en Tea:
    7 juli 2017
    Super Marike wat een mooi avontuur , en geniet van Maleisië groetjes van ons.ik geniet van de mooie verhalen
  3. 't suukeroompien:
    8 juli 2017
    Wat een avonturen weer Marieke, geweldig! Leuk dat je ook de locals leert kennen en niet alleen de 'beaten track' verkend. Geniet van deze bijzondere tijd en tot de volgende blog.
  4. Papa Dick:
    8 juli 2017
    Dag lief, wat word je een cultuur liefhebber, voorzichtig doen! Het wordt nu aftellen naar het weerzien in Italië :-)
  5. Oma de Bruijn:
    9 juli 2017
    weer een mooi verhaal met mooie foto's, we genieten mee . Nog veel reisplezier,geniet er van , en wees voorzichtig. Een dikke kus van oma.