Polen - January

Hey allemaal,

Zo, mijn nieuwe jaar is best wel goed begonnen. Ik heb echt een geweldige, drukke eerste maand gehad! :) Weer een hoop nieuwe mensen leren kennen, veel (kleine) tripjes en leuke evenementen.

De eerste week heb ik vrij weinig gedaan, ik vloog eerst terug uit Nederland na oud & nieuw.SquashenschaatsenSchaatsen

De tweede week ging ik met een vriendin naar Oslo om daar te skien en de stad beetje te verkennen. De eerste dag dat we vroeg aankwamen in Oslo, hadden we openbaar vervoer tickets gekocht. Noorwegen is echter veel duurder dan Polen en we zijn door te veel kletsen gelijk op de verkeerde tram gestapt. Toen moesten we dus opnieuw een nieuw, duur ticket kopen hahaha. Dus veel later dan gepland kwamen we op de piste aan, maar toch nog een paar uur konden skiën.

OsloOslo met AngelaTram naar de pisteMaking snow angels in Oslo cityTram naar de pisteViewPiste viewZwarte piste

Gelukkig konden we ook nog 's avonds skiën omdat er licht was op de pistes. Ook al had ik heel lang niet meer geskied, het ging best wel goed! En ik had niet verwacht dat ik dit zou zeggen, maar het was nóg kouder in Noorwegen dan in Polen. Maar echt zo prachtig de snowy world daar! Ik vond Noorwegen echt onwijs chill, hele chille sfeer en leuke mensen. Angela heeft ook lang in de US en Canada gewoond en een vriendin van haar was toevallig ook in Oslo. We hebben samen met haar en een jongen uit Venezuela gegeten. Het uiteten in Noorwegen is namelijk erg duur dus je hebt gewoon keukentjes in hostels. Het idee van een soort van woonkamer in je dorm. Dat was erg gezellig en ze vertelden allemaal interessante verhalen over leven in de US.

Vrijdagochtend weer vroeg naar de piste gegaan en de hele dag geskied. Ook hadden we een Deense familie leren kennen (vader met een kindje) en dat meisje (4) was beste vriendinnen geworden met Angela, zij gingen veel samen skiën en ik heb ondertussen nog wat andere pistes verkend. Zij was half Deens half Chinees, heel erg schattig. Toen we weggingen van de piste, wou ze niet meer dat we weggingen. Angela heeft ook een heel cool filmpje gemaakt van één minuut van ons tripje, please check it in 'video's' :)

's Avonds zijn we uiteten gegaan en lekkere Noorse zalm gegeten. En zaterdagochtend moest ik er weer vroeg uit omdat ik weer terug vloog naar Poznan en Angela bleef nog voor een dag langer.

flying back to PoznanFlyin back to Poznań

De week erna vloog ik terug voor een weekendje in Groningen. Helaas mocht het niet zo spoedig verlopen want ik mijn vlucht was heel erg vertraagd en toen ik in Eindhoven kwam, reden er geen treinen meer. Uiteindelijk nog een bus genomen naar Oss genomen om te kijken of daar nog treinen gingen, maar daar ook niet meer. Toen moest ik maar in een hotel. De volgende morgen weer vroeg de trein gepakt om naar school te gaan voor return-from-internship day. 's Avonds helemaal af en de hele avond lekkere gechilld met Juul. De volgende dag gingen we 'gezellig' samen studeren hahaha. Want ja, die thesis ontstaat niet vanzelf. 's Avonds op stap gegaan en zondag vrij weinig productiefs gedaan. Maandag & dinsdag moest ik weer werken en dinsdagmiddag weer terug vliegen naar Poznan. Leuk en chill weekendje met Juul! Dinsdag middag onderweg nog eventjes geluncht met pap en daarna door gegaan naar Eindhoven. Juul & Lisse

Die donderdag kwam Lies al naar Poznań en zijn we 's avonds naar de kroeg gegaan. Elke donderdag is daar een evenement voor internationals en heel veel vrienden waren daar. Ook kwamen we daar 4 Nederlanders tegen, wat wel grappig was want er zijn niet veel Nederlanders hier. Daarna nog op stap gegaan en de volgende morgen moest ik nog naar werk voor een thesis gesprek. 's Middags hebben we nog wat door Poznanń gelopen, zijn we Pierogis gaan eten (Pools gerecht van dumplings) en hadden we een huisfeestje.

Lies pierogi laten etenHousepartyPoznan met Lieshouseparty gezelligheidTram

Het was zo leuk om weer even wat te doen met haar want we hebben elkaar dit jaar ongeveer 2 keer of 3 keer gezien. Ze vond Poznanń erg leuk en op zaterdag zijn we nog een nachtje naar Wrocław geweest.

WrocławSlotjes brug WrocławWrocław met sisWrocław riverWrocławWrocław met Lies

Ook zijn we nog naar een panorama schilderij/muurschildering geweest in Wrocław. Ik ben normaal niet zo van die 'art' dingen en het cultuur snuiven, maar dit was best wel vet. Het was een schildering helemaal in de rondte en de voorgrond van de schildering liep over in de foto, was best cool;

PanoramaWrocław panoramapanorama in Wrocław

Het schilderde iets af over het Poolse leger in gevecht met de Russen en Amerikanen.

Helaas moest Lies ook werken aan haar scriptie omdat ze die eerst niet gehaald had en ik had ook een deadline voor mijn scriptie, maar we hebben toch nog een hoop leuke dingen gedaan.

Het weekend erna ben ik donderdagavond weer naar een huisfeestje gegaan. Vrijdag verhuisd en zaterdag ook leuke feestje. Ook heb ik nu op zaterdag en zondag Poolse les voor 3 uur lang. Wel moeilijk maar ook wel weer leuk om iets nieuws te leren nieuwe mensen te leren kennen. Ook ben ik verhuisd naar mijn nieuwe kamer in het centrum, heel erg chill. Zaterdagavond was er een event van Couchsurfing voor Kitchensurfing georganiseerd. Dan ga je met allemaal internationals, inwoners en travellers, van allerlei dingen koken, eten en feestje bouwen. Mensen van allerlei nationaliteiten en iedereen kwam daar alleen maar het was zo'n gave avond. Daarna had ik nog een afscheidsfeestje van een vriendin die gaat verhuizen naar Italy. Vervolgens heb ik al die mensen meegenomen en zijn we nog uit geweest. Ook heeft de organisator van het Couchsurfing event ons cursus balloon maken gegeven haha, niemand kon er alleen wat van haha.

Couchesurfing /kitchensurfing evenetQueensalichef

moja siostraSean - moja siostra - gaat verhuizenseans afscheidsfeestje

Echt jammer dat ze weggaat :( Ook kende ik haar maar 3 weken ofzo, het was zo leuuk altijd!

Deze week weer naar internationale borrel op donderdag en vrijdag internationale party. Ik vond Poznań zo groot in het begin, maar nu merk ik eigenlijk dat het wereldje heel klein is hier en je zo snel mensne ontmoet. Seans afscheidsfeestje

partyinternational partyAnna & ZenoMet loved ones in the love seatinternational party

Het is zo mooi om te zien dat iedereen zo 'makkelijk' is en dat iedereen iedereen uitnodigt en overal mee naar toe gaat/neemt. De laatste twee weken waren zo druk met werk, poolse les en de feestjes, maar zo ONWIJS LEUK!

Dziękuję bardzo ludzie (thanks you'all)!

Volgend weekend waarschijnlijk Warsaw om verjaardag te vieren van Taiwanese vriendinnetje daar. We hebben dan ook 'vakantie' van Poolse les.

See you next time ;)

1. Agaath Stolte:
    11 februari 2018
    Heerlijk om je zo een beetje te volgen! Geniet maar van deze periode in je leven.

Tante Agaath
  2. Papa Dick:
    11 februari 2018
    En niet te vergeten komen er allerlei collega's uit Nederland op bezoek incl je moedertje :-)
  3. Oma de Bruijn:
    11 februari 2018
    nou dat was weer een heel verhaal, veel leuke dingen gedaan en gezien, fijn weer wat van je te horen. Liefs oma
  4. 't suukeroompien:
    11 februari 2018
    Leuk verhaal weer hoor Marieke! Wat mij betreft mag je nog wel een tijdje doorgaan zo met werken leren en lol maken! :D

Groetjes
  5. Papa Dick:
    12 februari 2018
    Mooie verhalen Kiek, en erg fijn dat je nu ook een mooie kamer hebt gevonden dichtbij je werk, en dichtbij het centrum.
  6. Lia:
    13 februari 2018
    Wat een leuke tijd maak jij momenteel mee, geniet er maar van.
    lieve groet, Lia
  7. Tante Eef:
    15 februari 2018
    Lieve Marieke wat heb jij toch een geweldige tijd en nu het mooie Polen ontdekken en nog naar Oslo skiën! Leuk hoor geniet ervan !! Lieve groet tante Eefee