Polen - eerste drie maanden

7 januari 2018 - Poznan, Polen

Hallo allemaal,

Misschien toch leuk om weer eens een reisverhaal te schrijven aangezien de reisjes nog niet zijn afgelopen :)

De eerste maanden in Polen waren intense maar geweldig! De eerste paar weken moest ik erg wennen aan super veel werken want ja, ik kwam echt uit het backpack-reis luizenleventje waarin ik ook totaal geen ritme had. Ook de maand dat ik nog in NL was, alleen maar leuke dingen gedaan en vrienden, vriendinnen en familie opgezocht. Toch was die maand nog te kort om iedereen te zien en dat was wel jammer. Maar elk weekend dingen gepland; oranjefeesten, voetbalfeestje, bruiloft, Juuls en mijn 21 diner en nog veeeeel meer leuke dingen;

21 diner gerriesel 21 dinerGerries 21 diner21 dinerhuisgenootjes 21 dinerAnnelyseBrammie 21 dinerANcilOranjefeest met BrammieJuul

Uiteindelijk was deze maand voor mijn gevoel, met één knipoog, alweer voorbij. Toen was het eind september en ging ik samen met Annelies op roadtrip naar Polen om mijn spullen te verhuizen. We maakten er een leuk tripje van en vooral een hoop kletsen in deze 9 uur lange rit :D Mijn kamer was ondanks veel kleiner dan in Leeuwarden, erg mooi en nieuw. Toen ik daar kwam, dacht ik wel oohhhh goodnesss deze taal wordt echt een grote uitdaging. De uitspraak (sz, cz, szcz, ę, ł, etc.) in combinatie met de spelling is echt erg moeilijk.
Toen het laatste weekend nog even ons jaarlijkse familieweekend meegepikt en toen zondag van Eindhoven naar Poznań gevlogen. Echter mocht het niet zo voorspoedig verlopen want mijn vlucht was geannuleerd, maar ik moest de volgende dag op stage zijn. Toch uiteindelijk nog een ander vlucht kunnen boeken vanaf Amsterdam met overstap. Na een erg lange dag reizen toch eindelijk in Poznań aangekomen.

familieweekend

De eerste weken vlogen voorbij. Ik was erg verbaasd dat ik nu nog redelijk wat Nederlands kan praten op mijn werk. Er zijn een paar mensen die Nederlandse taal & literatuur hebben gestudeerd. Wel leuk om te zien dat mensen zo gek zijn op ons land en de cultuur. Ook had ik me opgegeven voor een voetbal team hier waar ik al 3 trainingen had in de week, hierdoor weinig tijd maar de tijd vloog zo om. Toch heb ik er na 1 à 2 maand voor gekozen om te stoppen omdat de combinatie van: sociaal leven, werken aan je scriptie en 32-40 uur werken te druk werd.

Ook al tripje naar Wrocław & Kraków gedaan wat erg mooi was. Op zulke momenten kom je er wel weer achter hoe klein ons kikkerlandje eigenlijk is. Naar Kraków moest ik 6 uur met de trein terwijl je dan bij ons ook al zowat in Parijs zit. Beiden waren ze erg mooi en vond het super chill om weer even te reizen tussendoor in de weekendjes. krakaw castleboom klimmen in krakówPolish district KrakauCastle krakauJewish district

En toeeeennn waren binnen no time paps en mams al bij me in Poznań. Zo zag ik ze 7 maanden niet, en nu ineens na een maand al weer. Op vrijdag kwamen ze aan en zijn we 's avonds eigenlijk gelijk even naar de Stary Rynek (old market square) gelopen. Daarna heb ik ze meegenomen naar het lekkerste Pierogi restaurant (google Pierogi even, dit is echt super lekker Pools gerecht). Ze vonden het echt super lekker. 's Avonds zijn we nog even naar een kroegje gegaan en niet al te laat naar huis gegaan. De volgende morgen was mama jarig, zijn we ergens gaan ontbijten, nog wat sightseeing gedaan en 's middags naar de Święty Marcin (Sint Maarten, en het was ook indepence dag 11 nov) parade gegaan. En was echt een soort van Carnavals optocht met allemaal wagens, verklede mensen en een heel leuk sfeertje. Święty marcin paradeświęty marcin paradeMamje, nieuwe handschoenen😂Stary rynekStary rynekMamje🤗mamje verrassenHelaas was het weer niet zo best die dag, regen en heel veel wind. Dus elke twee uur even opwarmen ergens in een cafétje en dan weer verder met de stad bekijken. 's Avond uiteten geweest op de oude markt waar ik nog een verrassing had geregeld voor mam's verjaardag.  Vuurwerk tiramisu mams bday

Zondag's weer lekker ontbeten, gewandeld in Cytadela park en een stukje gefietst op de city bikes. Park Cytadela - military parkpark cytadelaherfst parkje

Ook 's avonds nog naar de Cathedra geweest en naar een wereldrestaurant. Dat vonden ze erg leuk! Dit restaurant is een van mijn favorieten want daar hebben ze veel Aziatisch eten en het is heel erg 'loose' en beetje ingericht zoals in Thailand. Er werken allemaal travellers en het is opgericht door travellers die alle recepten en ingredienten meenemen uit de landen. Op de muur van dat restaurant heb je ook een prachtige schildering die net echt lijkt;

street art rondo Sródka

De laatste maand erg druk geweest met mijn scriptie, leuke feestje, borrels en veel werken. En toen vloog ik alweer terug naar NL voor een geweldige kerstvakantie met o.a. een reunie van de middelbare wat erg leuk was. Een leuk oud& nieuw, kerst met familie en vrienden en naar Sinterkerstennieuw gevierd in Breda met vriendinnen van Leeuwarden :) MEander reuniemeander chicasMeander crew reunited

Maar ondertussen allemaal leuke mensen ontmoet en deze week elke avond alweer wat leuks gedaan sinds ik dinsdagvond weer terug ben gevlogen van de kerstvakantie. SchaatsenschaatsenSquashenFriendsAngela’sYana

Aanstaande week naar Oslo met een vriendinnetje, nog een weekendje naar Nederland en Lies die bijna een hele week komt.

De groeten en aju,

Liefs Mariek

1. Agaath Stolte:
    7 januari 2018
    Hoi Marieke, wat heb je een boeiend, bloeiend leven. Geniet er maar van.

Tante Agaath
  2. Oma de Bruijn:
    lieve Marieke
    weer heel veel beleefd, fijn dat het goed gaat en ondanks je harde werken tijd voor leuke dingen. Vanmiddag met René naar Kampen geweest Mathieu was niet lekker moest overgeven, later knapte hij weer op, terug nog even bij je moeder langs geweest en weer naar Den Ham terug. daaaag liefs oma
  3. Cor en Tea:
    7 januari 2018
    Super leuk Marieke jou reisverhalen te lezen, wat een mooie avonturen . Op naar het volgende verhaal.

Lieve groetjes
    Cor en Tea
  4. Henk en Janny:
    9 januari 2018
    Succes daar. Geniet van de mooie dingen in het leven.
    Groet,
  5. Tante Eef:
    9 januari 2018
    Wat een geweldig leuke tijd heb je ook nu weer ! En wij mogen meegenieten van die prachtige foto's ! Wat een mooie steden wij waren afgelopen zomer in Polen voor een prachtige rondreis ! Geniet ervan en liefs van ons!
  6. Ome Robbie:
    10 januari 2018
    Ha Marieke,

Leuk om weer eens een verhaal van je te lezen. Zo te horen voel je je daar ook alweer lekker op je gemak.

Veel plezier en Na zdrowie